De Trans-Siberie express

20 april 2018 - Siberië, Rusland

Daar zitten we dan in de trein door Siberie.

Het begint in Irkutsk. Daar hebben we alle tijd om naar het treinstation te gaan, de trein vertrekt pas rond 4 uur die dinsdagmiddag 17 april.  Was trouwens wel even goed opletten want de vertrektijd op onze e-tickets staat in Moskou tijd vermeld en er is een tijdsverschil tussen Irkutsk en Moskou. Gelukkig niet echt een groot risico want het ergste dat er had kunnen gebeuren was dat we 5 uur te vroeg op het station zouden staan, dat is dus een troost.

We checken om 12 uur uit bij ons hotel nadat we in alle rust de koffers en tassen hebben ingepakt op zo’n manier dat we de spullen die wij tijdens de reis in de trein nodig denken te hebben makkelijk kunnen pakken. Ook hebben we noedels, chocola, chips, bier en water gekocht en op de valreep nog een verlengsnoer voor 200 roebel zodat we onze telefoons en laptop in de trein op kunnen laden (tip uit de lonely planet). Het laatste ritje door Irkutsk maken we weer met de fameuze tram, we kunnen daar geen genoeg van krijgen en het bespaart ons 150 roebel. Mensen aan wie we vragen welke tram we moeten hebben naar het station (Bernard, wat een zegen toch dat je je ook weer in het Russich uit kunt drukken!) verklaren ons voor gek om met de tram te gaan en raden ons aan om een taxi te nemen :>)...gekke buitenlanders zie je ze denken.

Op het station hebben we nog ruim de tijd om een Russiche soap op de televisie te kijken en een lunch te nemen: broodje hamburger uit de magnetron van de staionsrestauratie voor mij en “mille-feuilles” voor Bernard. In de winkel bij het station waar ik nog gauw een paar flessen water koop voor in de trein, zie ik dat ze stroopwafels verkopen, vast omdat er in de zomer veel mensen Irkutsk aandoen tijdens hun Transsiberie treinreis. Elders in Rusland heb ik dat nl. nergens gezien. De schoenveters die ik nodig heb, de mijne braken af, kan ik niet vinden in de winkel helaas. Knoopje erin dus.

De trein komt een half uur voor vertrek aan. We vinden zonder moeite ons rijtuig en onze coupé.  De treinconductrice bekijkt onze tickets en schrijft onze paspoortnummers op en daarna kunnen we naar binnen. Jammer genoeg niet de nostalgische treincoupé die we op iinternet zagen maar een moderne. Onze bedden zijn al opgemaakt en er ligt een pakketje met naaigerei, schoenpoets, schoenlepel, handdoeken, tandenborstel etc. klaar. Ook krijgen we een pakketje met een tablet chocola, theezakjes, suiker, zout en peper uitgereikt. Super!

We zijn zeker een uurtje bezig met het inrichten van onze coupé. Wat heerlijk toch dat we eersteklas tickets gekocht hebben. Naast ons zjn er rumoerige Duitsers, ze maken deel uit van een reisgroep ouderen (nog ouder dan wij) en hebben de grootste lol. De groep verlaat de trein de volgende dag alweer. Verderop de gang een, wat later blijkt, aardig stel dat vanuit Thailand in twee maanden met de trein naar Londen, hun woonplaats, reist nadat ze in Thailand gewerk hadden. Onderweg stappen er weer nieuwe mensen, veelal Russen, in. In dit seizoen zijn er sowieso weinig toeristen zien we. Onze dagen in de trein bestaan uit eten, slapen, lezen, kletsen, foto’s maken, uit het raam staren, naar de Russische radio (hoorspelen) luisteren, een spelletje spelen en (Russische) fims op TV kijken ‘s avonds.

Het is een rustig, voorspelbaar en fijn tijdverdrijf. De trein stopt ongeveer om de vijf uur. Aangezien dit vaak voor wat langere tijd is ( meestal zo’n 20 minuten) gaan we dan even uit de trein om de benen te strekken en eten en drinken te kopen in een kioskje op het station. Een keer hebben we ontbeten in de restauratiewagen, spiegeleieren met brood en worst, met naast ons wodka drinkende Russen die 5 maanden in Siberië gewerkt hadden op de gasvelden en nu weer naar huis toe gingen. De samovar ( ketel in de trein die warm water bevat) bewijst ons goede diensten voor onze noedles, koffie en thee. Dat laatste drinken we uit prachtige Russische theeglazen waarvan ik de naam vergeten ben. Slapen gaat prima in de trein. Het landschap glijdt aan ons voorbij en soms horen we dat er ‘s nachts ijs van de wielen gebikt wordt als de trein een stop maakt. Overdag zijn de temperaturen buiten wisselend. De eerste dagen een aatal graden onder nul maar vandaag in Jekaterinenburg voelde het bijna lenteachtig aan.

Na 3 nachten en nachten en na een internetloze tijd komen we in Moskou aan. Op naar het volgende avontuur maar eerst...douchen!!

En eerlijk is eerlijk….ook wel een klein beetje een verlangen weer naar ons eigen huuske :>)

1. Ginie de Rooij:
    20 april 2018
    Geweldig. Ik kan me voorstellen, dat jullie het ook wel weer fijn vinden thuis te zijn.Kan je alles nog eens rustig overdenken.
    Tot gauw. Xxx Mamma
  2. Angelique:
    20 april 2018
    Wat een belevenissen... super hoor! Op 1 ding ben ik niet jaloers: het ijs van de wielen bikken?? Brrr! Hier al weer een heerlijke zomerse dag. Na een dagje stage in het verpleeghuis heerlijk in korte broek naar de ijssalon in de cabrio 😃😃. Heerlijk!!
    Geniet nog even de laatste dagen en tot gauw!
    Liefs Angelique