In Japan ( Osaka en Nagoya)

11 april 2018

Weer een hele andere wereld: Japan. Natuurlijk, we blijven in Azië en daarom zijn er veel overeenkomsten tussen Taiwan en Japan maar wat opvalt zijn vooral de verschillen. De extraverte "mediterrane" mentaliteit van Taiwan laten we achter ons. Japanners zijn meer ingetogen. De behulpzaamheid blijft echter. We hoeven maar ergens op een kaart staan te kijken of er komt iemand naar ons toe om te vragen "can I help you?" Qua organisatie verloopt alles perfect. Ik wijt dit voor een groot deel aan de goede voorbereiding van onze reis want qua taal, om ons verstaanbaar te maken, valt het niet altijd mee. Gelukkig kan Bernard zich heel goed redden in het Japans, dat helpt veel want niet veel mensen spreken Engels. De mensen die naar aan toekomen om hulp aan te bieden zijn vaak mensen die zelf als expat in het buitenland geleefd hebben.

Osaka, onze eerste bestemming is de tweede stad van Japan. Ons hostel is in Mito een voorstad van Osaka. Ik heb me bij de keuze van het hostel laten verleiden door de tatami's, de typisch Japanse slaapmatten en voor gemak maar even niet naar de beoordeling van reizigers gekeken :>) Je moet zoiets toch een keertje meemaken was mijn slogan toch?

Volgende verhaal over onze hereniging in Tokyo

Dat hebben we geweten dus want......

Een beetje afgezien hebben we wel want de tatami was echt heel dun. Vergelijkbaar met slapen op de grond en dat x 3 nachten + daarnaast een sta-toilet. Lang geleden dat ik zoiets meegemaakt heb en ja, je moet zoiets een keertje (weer) meemaken toch??? Enfin, we hebben ons erdoorheen geslagen en het was zeker niet allemaal kommer en kwel want wat hadden een leuke ontmoeting hadden we daar met een Amerikaans-Myanmar(ees?) stel. Zo leuk! Hij werkte in Japan als leraar Engels in de buurt van Hiroshima en zij zat in de computerbranche in een voorstadje van Osaka.  Grensoverschrijdende liefde en kennelijk is een tatami dan geen probleem.

Mito is een heel leuk voorstadje van Osaka, net een dorp. Binnen een half uurtje zaten we in het centrum van Osaka en ook de omstreken zoals Nara ( zie foto 's die ik al eerder toevoegde aan ons reisblog) waren vandaar uit goed te bereiken met metro en trein. Eten deden we vaak in het hostel: zelf boodschappen doen en een beetje kokkerellen.

Het hostel heeft ons uiteindelijk wel doen vluchten naar een betere overnachtingsvoorziening. We hebben in Osaka de local train naar Nagoya genomen. Leuk om met een bento-box het landschap aan je voorbij te zien vliegen ( nou ja vliegen, het was maar een boemel

Nagoya......voor altijd in mijn gedachten en onlosmakelijk verbonden met Hanami....de bloeiende kersenbomen. Wat een geluk om dit lentefeest mee te mogen maken in Japan. Horden mensen trekken eropuit om de lente te vieren en te picknicken onder de bloeiende kersenbloesembonen. Complete families, meerdere generaties proosten en heffen hun saké kommetjes. Een waar festijn.

Wat voor ons ook een festijn was, was het veel luxere hotel. Eindelijk weer een bed ( ook al was het een twijfelaar) en een eigen wc en bad op de kamer. Wat hebben we daarvan genoten. Toch altijd goed om af te zien om vervolgens weer van dingen te kunnen genieten. Een dagje strand aan de blue sand beach (  water was nog wel te koud om te zwemmen) maakte ook deel uit van onze tijd in Nagoya, Uiteindelijk zijn we in totaal 5 nachten gebleven en toen......op naar Tokyo.

We nemen de bus. Vijf uurtjes vanuit Nagoya naar Tokyo, een goede en goedkope manier om tussen deze steden te reizen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ginie de Rooij:
    11 april 2018
    Het was weer een hele belevenis , mooi hoor.Daar zullen jullie nog lang aan terugdenken.Dat met die sta wc,s hebben wij veel meegemaakt vroeger in Zuid Frankrijk. Dat valt inderdaad niet mee.Maar het is zoals je zelf al zegt, je kunt nu van de luxere dingen meer genieten. Nog vele mooie dagen, Groetjes bij Stephane en zijn vrouw. Doeg, doeg.
  2. Angelique:
    11 april 2018
    Weer een prachtig reisverhaal en wat een mooie foto’s!
    Vooral al die kersenbloesem, schitterend 😄.
    Geniet van jullie verblijf bij Stephan en Elena,

Ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen.

Liefs, Angelique